WELCOME!

All about my personal quest to be slimmer & healthier... Won't quit eating, won't skip meals, won't starve to death...

Sunday, August 10, 2014

I WISH...

I wish....
I am slimmer and thinner.
So that all my old clothes
will welcome me happily.

I wish...
The extra fat is gone.
So that the bulky and the hideous
won't welcome the uninvited stares.

I wish...
I'd shed the extra pounds
So that my body will swing
as light as feather in action.

I wish..
I am fit and healthy.
So that I don't have to breathe heavily
tiring myself too easily.

Having too many wishes
without too much action
is definitely my biggest enemy
when laziness rules everything!

Sheer hard work...
determination..
diligence...
right attitude..
optimism..
are all good.

The trouble is..
I'm too comfortable.
Too much denial
brings me too my own destruction.

OMG! Please wake up!
I wish I am fully awake!

Sunday, December 29, 2013

AZAM DI PENGHUJUNG 2013..

Sudah hampir ke penghujung 2013.... Sudah nak sampai 2014....

Tapi aku???????

Nothing good to share la sbb makin hari aku makin tembun... & hutang aku kat org, ada yg masih belum langsai....

JADI...

AKU
MENGAMBIL 
KEPUTUSAN
UNTUK
MEMPERBAIKI
DIRIKU
MENJADI..

LEBIH BAIK...
LEBIH COMEL... 
(bukan montel yer..)
LEBIH SLIM...
LEBIH SIHAT..
LEBIH RAJIN..
LEBIH BERUSAHA..
LEBIH BERTANGGUNGJAWAB...
LEBIH BERJAYA...
LEBIH BERIMAN...

SAPA TAK SAYANG DIRI OOIII...

Sbb aku pun makin tua.. 
Badan pun makin melebar & membesar.. 
Aku akan mengambilkira segala teguran, tips & pesanan dgn lebih seriuss!!!

Wahai anakanda2 mama...
Mama berjanji...
Mama akan dengar cakap uols..
No more in the safe zone..

Bak kata org tua2.. USAHA ITU TANGGA KEJAYAAN!


Psssttt... Tak sia2 ada tangga kat rumah aku... ;)

Wednesday, September 5, 2012

Salam Aidil Fitri 2012



psstt.... gambar2 di atas bkn karya aku yer... Aku 'google' & jumpa. Kpd yg mencipta & menghasilkan ilustrasi di atas, terima kasih byk2... Korang mmg berbakat! Keep up d good work! Tp ucapan dlm dialogue box tu, mmg ikhlas drp aku...  Sebenarnya kata2 tu peringatan utk diri sendiri.... hehehe...


Tuesday, August 14, 2012

Aku & Ops Yg X Kesampaian

Hari tu aku kata aku nak mula operasi mencairkan segala lelemak & kembali selim melim. Untung sungguh sbb kebetulan bulan posa ler pulak. Teringat aku betapa kurusnya aku thn lps pd pagi raya. Rasa ringan jer. Posing pon ala2 model gitew! ;)

Korang nak tau berat terkini aku? Alah, kalau uols tak nak tau pon aku tak heran. Memang aku nak beritau pon..... Bln Ramadan ni selain mengerjakan ibadah posa, aku tahu beratku susut sikit. Yelah, takler byk pon tp susut sikit tu lebih baik drp tak susut apa2. Bayangkan dr berat 67++ (hampir 68kg), aku turun sampai 64.2 kg jer. Nampak mcm byk... tp aku rasa mcm bakal naik balik jer menjelang Syawal. Ramadan tinggal beberapa hari jer. Tahun lepas aku kantoi masa raya. Macamana pulak dgn raya thn ni? Bakal naik ker beratku?

Sepanjang posa thn ni, aku bersahur ala kadar jer. Tetap mkn nasi tp satu senduk & air kosong.. Kadang2 aku minum air bijirin nestum. Buka posa pulak aku ttp maintain mkn nasi satu senduk. Ada juga terlebey bila lauk mak sedap sgt. Air paling lekeh pon 2 gelas. Selalunya air kelapa muda la. Blh tahan juga berbuka puasa ni.... hehehe.... Pelbagai juadah masa awal2 posa tp kita kan manusia. Belajar dr kesilapan. lama2 dapat juga budget makan sampai tak berlebihan... alhamdulillah...

Masalahnya... berat aku jd statik pd aras antara 64-65kg jer...... Takkan takat tu jer. Adakah lemak kat badan dh jd liat. Adakah aku kena exercise balik? Adusss.......

Bila aku tanya anak2ku mama dh kurus ker tak.... semua seia berkata "Tak!" Cis! Sungguh jujur bangat! "Tapi takla gemuk mcm dulu" jawapan selamat bila aku asyik ulang2 soalan sama. Yelah... budak2... mana reti nak tipu2. Takkan aku nak ajar anak2ku jd penipu? oh, sungguh ku tak rela...;P

Jd aku tau aku kena buat sesuatu sebelum aku menyesal... Cuma buat masa ni aku selesa dgn diri aku...  Jd diet ekstrem tu tak ler masuk dlm senarai lagi. Tapi kalau ditakdirkan lepas raya berat naik macam roket, aku kena terima hakikat.... Kadar metabolisma aku sudah tak seaktif dulu.... huhuhu.....

psstttt.... Tidor lewat... salah satu puncanya.... :P 

Thursday, July 19, 2012

PENGAKUAN MENJELANG POSE...

Aduss..... Lama sungguh aku berjolie suka suki, menikmati hidangan dgn penuh nikmat sambil menghimpun segala lelemak kembali ke segenap pelusuk tubuhku. Semlm, dlm lif, aku ternampak seorg pompuan yg agak berisi merenung aku. Aku kenal pompuan tu. Aku ler tu... No wonder la seluar, kain & baju rasa mcm makin mengecil. Ingatkn salah kain yg makin mengecut. Rupa2nya aku yg makin membesar & melebar..... huhuhu....

Mlm ni tgk anak bln. Esk lusa dh mula posa. Kena mula operasi timbang menimbang. Era jolie sudah abis yer. Kena mau insafla. Sedor diri ler. Bila anak2 mula tegur, "Mama makin gemuk la", bila kwn kata "Eh, u ni dh berisi yer", maka kena buat sesuatu la. Lamanya aku berhibernasi. Dh lupa daratan & lautan yer aku ni..... INSAFLAH ROSH! PINTU TAUBAT MASIH TERBUKA.......

Wahai kwn2 senasib...... aku dh tersasar jauh. Aku kena kembali! My losing weight adventure will be back!

I'M BACKKKKKK!!!! JAGA2... ;)

Sunday, April 1, 2012

Kurusnya Aku...

Terpesona kejap... mak ooiii... kurusnya aku.... Selim melim... mcm model la pulak...

TAPI.... ANDA JGN TERPEDAYA...

Sbb ni semua angkara si Cermin Ajaib yang berjaya menipu aku...

Gambar ni aku ambik masa aku pegi Pusat Sains Cawangan Utara kat Alor Setar.... Memang Cermin Ajaib kat dlm Pusat Sains tu telah berjaya membuatkan aku leka sejenak hinggalah aku tengok gambar2 aku yg asli tanpanya.... Waduh!!! Nak tunjuk pun malu sbb realitinya.... hakikatnya.... kenyataannya.....

AKU SEBENARNYA MAKIN BERISI...

Patutlah rasa macam berat semacam jer...... Patutlah sejak dua menjak ni aku tak berani nak timbang diri sendiri... jeling alat timbang pon aku tak hingin... Ni la balasan utk org yg lupakan janji2nya. Nak turun sampai 57kg? Pirah!! Jd angan2 minah jenin ler jawabnya.... huhuhu....

p.s. Bila nak mula balik ni? Mungkin esok atau lusa? Errr.... bukan hari ni?:P

Monday, March 26, 2012

SO SORI MORI...

So sori la..... Lama betul menyepi... menghimpun lelemak kat semua area badan... huhuhu... Diet sudah ke laut. Jadi aku telah berjaya menggagalkn usahaku untuk turun ke bwh angka 60 pd hari ulangtahunku April ni & sekaligus keluar dr senarai peserta pertandingan anjuran MummyBatrisya yg sdg berlangsung sekarang.

Maaf ya semua... terutama kpd diriku yg meronta2 nk turun ke angka 57...

p.s. Padan muka aku...:P