WELCOME!

All about my personal quest to be slimmer & healthier... Won't quit eating, won't skip meals, won't starve to death...

Monday, August 1, 2011

Hari Terakhir PD50H, Hari Pertama PDR

Unbelievable! Akhirnya PD50H dah pon sampai ke penghujungnya. Dan hari ni mmg amat ler memenatkan & mengecewakan. Jom kita imbas balik berat aku pada hari pertama, minggu pertama bermulanya PD50H... 50 hari yg lepas....Yup! 69.4kg!

Hari ni juga adalah 1 Ramadan, hari pertama berposa. Pagi tadi aku bersahur di Kajang. Tengahari pulak, bertolak balik ke utara. Singgah rumah atuk My Cik Abg (MCA) sbb berbuka dgn keluarga MCA di sana. Aku mmg dah berdebar sbb hari ni aku belum menimbang. Hampir pukul 9pm baru ler bertolak balik dr PB. Malangnya aku sbb berat aku hari ni ditimbang lepas aku puas melantak masa berbuka posa. Sempat singgah Tesco kejap sbb beli barang utk esok. Sempat gak pegi menimbang. Nak tgk berat aku..... Malunyer...
64.9kg! Compared to last week, mmg telah bertambah beb! Aku pon dah agak sbb masa pegi cuti2, aku tak jaga sgt mkn... Makan pulak lepas pukul 9mlm. No wonder ler berat naik.

Balik jer rumah, aku pegi toilet.. buang air kecil & kerna tak puas ati, aku timbang sekali lagi. Ni ler beratku... kureng 0.1kg sbb pembuangan air daripada badan... hahaha!!!Kesimpulannya, aku pecah rekod ler sbb pada hari terakhir ni berat aku bertambah! Minggu lepas 63.2kg. Minggu ni antara 64.8-64.9kg. Tapi aku tau puncanya.... salah satu penyebab ialah kekurangan minum air.... byk mkn mknan berminyak.... byk minum air manis2, semlm mkn donut yg sedap... lewat mkn... kureng mkn sayur & buah. In short, aku dh langgar byk pantang... Lg pon, aku tau aku takkan menang nyer PD50H. Lagipon posa dh dekat.... hehehe... so aku belasah jer apa yg patut sblm posa sbb aku tau aku akn susut juga bulan posa ni.... hihihi....(perasan ler tu...)

Masa di rmh kakak, aku sempat ambik gambar ni buat ole2 sempena Program Diet Ramadan. Tak tau ler aku layak ke idak sbb aku silap tgk tarikh tutup plus internet connection yg kureng memberangsangkan... Tgk ler muka poyo aku... sbb letih sgt lepas balik dari Genting. Tima kacih kpd anak buah aku, Ayip, yg tolong ambik gambar nih.......Amacam? Ada kurus tak?

Jom kita bandingkan.... ni gambar masa mula2 join PD50H..Yg ini pulak gambar baru diambil td sebaik jer sampai SP.... muka penat wooiii.... almaklum ler sehari suntuk dlm perjalanan... mata pon dah layu semcm...Gambar dr sisi... masa dolu2...Gambar terkini....Gambar dolu2...Gambar terkini pada hari terakhir PD50 ... OK tak? Errr... uols nampak ker perubahan aku ni? Aku pakai baju sama sbb dah syarat PD50H... supaya perubahan tu nampak.... Hrp2 uols perasan yek!

Sempena Program Diet Ramadan aku gunakan gambar hari ni sbg "bench mark" aka "penanda aras". Uols tunggu ler hasilnyer pada 1 Syawal nanti.... samada makin kureng atau makin tembon... Sabor yer... Sabar kan separuh drp iman... cewah!

pssttt.... kalau ler aku dgr nasihat JM suruh aku exercise, konpem berat aku dh kembali ideal... tp apakan daya... aku cuma insan biasa.... (alasannnn...)

No comments:

Post a Comment