WELCOME!

All about my personal quest to be slimmer & healthier... Won't quit eating, won't skip meals, won't starve to death...

Wednesday, August 3, 2011

TIPS DIET KETIKA BERPOSE

Memandangkan aku dh join Program Diet Ramadan, maka aku kena ler serius sikit. Dulu aku tak kisah sgt apa yg aku mkn. Apa yg aku berkenan, aku mkn jer asalkan halal. Dulu aku tak berapa peduli sgt tentang diet sbb aku sememangnya suka makan. Alhamdulilah, berat aku tak ler naik teruk. Masa aku remaja, doktor kata aku ni kena mkn sblm tidor. Kadar metabolisme tinggi! Mkn byk mana pon, takper. Tp itu dulu ler. Skrg semuanya dh slow down. That's why I chose to diet. Tp mau ingat yer... Aku tetap mau makan & tak mau menyiksa diri hanya krn nk kurus. Itu ler sbb aku pegi blogwalking utk mencari ilmu2 dr para sifu & experts yg sudi kongsi tips @ citer diet masa posa nih!

Aku terjah BLOG ANNE HASHIM. Aku jumpa rencana2 yg sgt2 membantu:
1. BAGAIMANA KEKAL CERGAS BERTENAGA DI BULAN RAMADAN
2. DIET KETIKA BERPUASA
3. HEBATNYA BERPUASA MANFAAT DARI PERSPEKTIF SIHAT, LANGSING DAN PSIKOLOGI

Lepas tu jumpa pula CIK TOM. Menarik gak tips CIK TOM ni. Korang baca ler sendiri... Mmg bagus utk buat rujukan. Korang klik jer kat topik dlm post ni. kejap lg sampai er ke destinasi.... Ni er dia tajuknya....TIPS DIET KURUSKAN BADAN SEPANJANG BULAN PUASA (RAMADAN)

Ada lg tips berkaitan pengkurusan badan dlm belog CIK TOM tp target aku hari ni nak cari yg berkaitan diet masa posa jer... Jd aku rasa post ni yg paling releven :D. Yg lain2 tu korang pandai2 sendiri yek!

Ada satu lg article menarik di belog ANIZYN . Tajuk KURUS KETIKA BERPUASA mmg cun, kan? Aku juga tertarik dgn topik KHASIAT SPIRULINA UNTUK KESIHATAN sbb selalunya bulan Ramadan, aku & My Cik Abg mesti sahur dgn spirulina. Dah jd rutin. Tahun ni jer aku tak beli lg stok spirulina. My Cik Abg dh bising... ngeee.... kena pegi beli le cepat2 ni... Badan tak ler lesu. Penurunan pasti ada sbb bila dh sahur tak mkn nasi, mmg gerenti susut punya... hehehe...

Konklusinya... sahur jgn tinggal yer... Elakkan makan nasi... Minum air byk2... Bykkan mkn buah & sayur. Berbukalah dgn air & kurma aka tamar dulu. Lepas solat, baru ler mkn betul. Lepas dh mkn tu, jgn ler gatal nak mkn lagi & lagi.... Hmmm... pandai jer aku membebel tp buat masa ni aku kantoi gak. Peringatan khas utk diri sendiri: SILA KAWAL NAFSU NAK MKN MCM2... Almaklum ler... bazaar Ramadan bersepah di luar tu... Tercabar kesabaran ni beb!

pssttt... Pasti Boleh! Mkn tu berpada2 yer...Org tamak selalu rugi tau!;D

2 comments:

  1. Hehehe kak Rosh psti boleh..
    kita semua tentu boleh..!
    :]

    ReplyDelete