WELCOME!

All about my personal quest to be slimmer & healthier... Won't quit eating, won't skip meals, won't starve to death...

Monday, July 4, 2011

Turun Sikit Jer?

A busy day, today. Ada acara sukan menjelang hari sukan 2 hari lg. Aku jd juruacara tp ckp pon tak betul. Lega sbb mula2 tu ada org tolong ganti. Kalau tak, ntah apa la aku merepek... hehehe... Habis jer acara dh nk pkl 1pm. Jd kena masuk kelas walaupon sekejap. Kira aku bertuah ler sbb ada kwn2 yg abis jam 2.10pm. Lps 2.30pm aku terus ke Tesco. Ni ler hasil timbanganku hr ni........Takler byk pon.... hanya 600g jer turun. Mati2 ingatkn 1kg. Ciss! Dek keciwa aku pegi ke KFC. Ni ler menu aku utk lunch...
Tp sbb rasa bersalah aku mkn ayam 2 ketul tu tanpa kulit. Bun roti tu aku tak sentuh langsung. Coleslaw aku mkn licin. Kentang tu aku rasa 3 sudu jer. Air tu minta maaf ya...mmg faveret aku buat masa ni. At least seminggu sekali mesti try punya...

Knp aku turun 600g jer... Knp tak 1kg atau 1.5kg mcm biasa? Apa dosa aku? Hmmm... kena recall apa yg silap dlm pemakanan aku....

Adakah sebab...
1. aku period? Period blh jejaskn penurunan berat ke?
2. semlm mkn lewat... hampir pukul 9pm & terpaksa melantak nasi anak sbb dia tak habis mkn? Byk kali juga aku kantoi mkn lepas pkl 8... hmmm...
3. tidur lewat?
4. kurang exercise?
5. tak byk membuang intipati perutku? Bila ke toilet, buang air kecil selalu.. yg besar tu.. alahai..
6. tak jaga mkn spt yg sepatutnya? Remember Kenny Rogers? Remember Chicken Rice Shop?Kantoi jer memanjang...
7. minum air masih tak cukup?
8. apa2 yg bergula, bergaram & berminyak masih masuk perut?
9. minum air gas?

Apa2 pon, aku tak salahkn sapa2. Mmg salah aku yg kurang berdisiplin minggu lps. Jd aku redho... Sekurang2nya berat aku masih susut walaupon sikit.... Nampaknya aku kena lebih agresif minggu ni. Bersenam lebih sikit. Masalahnya... aku ni ada problem sakit2 badan, sakit urat & sendi... Nk start tu alahai.... beratnya... Dh lama aku berenti beraerobik ni... So kena la cari senaman sempoi2 supaya tak memudaratkn aku... (yelah tu!).

Btw, nk bgtau... dh 3 hari mkn 2 keping biskut hi-fibre danone as breakfast & mineral water. Kemarin, dpt tau mak mertua aku (yg muda) masuk spital sbb kena "lung infection" & ada bleeding di otak. Skrg dh dpindahkn dr spital P.Buntar ke Spital Ipoh. Sgt2 sedih sbb mak mertua aku tu tak ler tua sgt.. dua tiga thn jer lbh tua dr aku & somi. Bila dh jd mcm ni, aku terpikir.... kdg2 bila kita sibuk b'kerja, kita lupa nk jaga kesihatan diri. Aku berdoa semoga Makcik Elis akan sihat kembali. Tgk dia tak sedarkn diri di ICU menyedarkn aku... Hidup ni pinjaman semata2....

No comments:

Post a Comment